Badanie dowodzi braku dowodów na upośledzenie zdolności do prowadzenia pojazdów po użyciu marihuany 48 godzin po abstynencji.
Spis treści
Badanie: Brak dowodów na resztkowe efekty marihuany w prowadzeniu pojazdów
Badanie przeprowadzone na uniwersytecie w Kalifornii, San Diego, dostarcza istotnych informacji na temat wpływu marihuany na zdolność do prowadzenia pojazdów. Wyniki sugerują, że nawet po 48 godzinach abstynencji, używanie marihuany nie wpływa na bezpieczeństwo prowadzenia.
Tło badania
Badania nad marihuaną i jej wpływem na zdolności psychomotoryczne są niezwykle ważne w kontekście regulacji prawnych dotyczących prowadzenia pojazdów. Pozytywne stężenie THC (tetrahydrokannabinol, psychoaktywny składnik marihuany) w organizmie niekoniecznie musi oznaczać aktualne upośledzenie zdolności do prowadzenia pojazdu.
W badaniu wzięło udział 191 użytkowników marihuany, którzy odbyli jazdę symulatorem po co najmniej 48 godzinach abstynencji od THC. Uczestnicy wykazali się porównywalnymi wynikami do osób nieużywających marihuany, co kwestionuje dotychczasowe przekonania na temat wpływu THC na zdolności kierowców.
Metodologia badania
Badanie zrealizowano w następujący sposób:
- Uczestnicy testu oddali swoją krew na obecność THC i metabolitów.
- Po 48 godzinach bez użycia marihuany brali udział w 25-minutowej jeździe w symulatorze.
- Zebrano dane na temat ich wyników oraz porównano je z wynikami osób, które nigdy nie używały marihuany.
Wyniki wykazały brak statystycznie istotnych różnic pomiędzy grupami. To istotne odkrycie dla pacjentów korzystających z terapeutycznej marihuany.
Wyniki badania
Pomimo pozytywnych wyników testu na THC w organizmach części uczestników, badanie nie wykazało upośledzenia zdolności prowadzenia pojazdów. Oto kluczowe wnioski:
- Brak zależności między historią używania marihuany a wynikami jazdy.
- Uczestnicy nie wykazali istotnych różnic w zdolności prowadzenia pojazdów w porównaniu z grupą kontrolną.
- Abstrakcyjność _per se_ (czyli oparte na obecności substancji) w prawie dotyczącym prowadzenia pojazdów może prowadzić do niesprawiedliwości.
Zmiany w prawie
Autorzy badania wskazują na potrzebę zrewidowania podejścia do regulacji prawnych. Obecność THC w organizmie nie powinna być jedynym wskaźnikiem upośledzenia psychomotorycznego. Niezbędne jest wprowadzenie testów wydolności psychomotorycznej, które mogą lepiej oddać zdolność kierowców do prowadzenia pojazdów pod wpływem substancji psychoaktywnych.
Dlaczego to ważne? Właściwe przepisy mogą pomóc zarówno w ochronie pacjentów korzystających z terapii medyczną marihuaną, jak i zapewnić bezpieczeństwo na drogach.
🎯 Dołącz do naszej społeczności na Facebooku:
Grupa Medweed Grupa to miejsce, gdzie pacjenci wymieniają się doświadczeniami i informacjami o promocjach i dostępności odmian.
🛒 Chcesz sprawdzić aktualne promocje?
Zajrzyj na gdziepolek.pl lub ktomalek.pl albo zadzwoń do apteki i zapytaj o dostępność konkretnej odmiany.
Wnioski i rekomendacje
Niezbędne jest zmieniające podejście do regulacji związanych z prowadzeniem pojazdów po użyciu marihuany. Badanie sugeruje, że:
- Obecne dane na temat THC nie są wystarczające do wydawania wyroków prawnych.
- Alternatywnie, testy wydolności psychomotorycznej będą bardziej adekwatnym wskaźnikiem zdolności do prowadzenia pojazdów.
- Warto zainwestować w badania i rozwój aplikacji takich jak DRUID, które mogą rzetelnie ocenić stan kierowców.
Dla pacjentów korzystających z terapii medycznej marihuaną zmiany te mogą otworzyć nowe perspektywy w leczeniu oraz rozwoju przemysłu konopnego w Polsce.
Bibliografia
Tytuł: Short-term residual effects of smoked cannabis on simulated driving performance SpringerLink
Autorzy: K. F. Mastropietro, J. A. Rattigan, A. Umlauf, D. J. Grelotti, M. A. Huestis, R. T. Suhandynata, I. Grant, R. L. Fitzgerald & T. D. Marcotte. SpringerLink
Opublikowano: 6 września 2025 w czasopiśmie Psychopharmacology. SpringerLink
Metodologia:
- Study I: N = 191 użytkowników marihuany, co najmniej 48 h abstynencji, jazda symulatorem 25 min. SpringerLink
- Study II: Podgrupa 18 bardzo częstych użytkowników była porównana z grupą kontrolną 12 nieużywających. SpringerLink
Wyniki: brak statystycznie istotnych różnic w Composite Drive Score (CDS) w zależności od intensywności użycia, poziomów THC/metabolitów, czy długości abstynencji. SpringerLink
Ograniczenia: autorzy zastrzegają, że jazda w symulatorze to nie to samo co jazda w rzeczywistości, próbka grupy bardzo częstych użytkowników była mała, abstynencja ok. ≥ 48 h może nie uwzględniać efektów przy krótszym czasie. SpringerLink
Musisz być zalogowany, aby dodać komentarz.